Dziś ważny dzień dla Jurka Gibadły odpowiadającego m.in. za marketing Browaru Brofaktura. Wieczorem w krakowskim lokalu BroPub by Brokreacja odbędzie się oficjalna premiera jego książki pt. „Wybierz Sobie Piwo. Przewodnik po piwnych stylach”. To dobra okazja, aby sięgnąć po piwo ze wspomnianego wyżej browaru. Będzie to Call to Create: Stream, czyli hazy IPA chmielona bardzo interesującymi odmianami chmielu.
Książka „Wybierz Sobie Piwo. Przewodnik po piwnych stylach” to publikacja poświęcona rodzajom piwa – tym klasycznym, ale również tym, które narodziły się całkiem niedawno. Autor w przystępny sposób przybliża czytelnikom poszczególne style – ich cechy, a także historię. Podaje również przykłady piw polskich i zagranicznych. Za wydanie tej publikacji odpowiada Wydawnictwo Dragon, a ponad 300 stron treści zostało opakowanych w twardą, rzucającą się w oczy oprawę. Gdy książka trafi w moje łapki, nie omieszkam jej zrecenzować :).
Wracając do dzisiejszego piwa, to do jego zakupu przekonała mnie przede wszystkim świetna etykieta. Mamy na niej ozdobną, biało-pomarańczową rybę (prawdopodobnie karasia, welonkę lub ozdobnego karpia) na ciemno-zielonym tle jakby podwodnej roślinności. Autorem tej ilustracji jest Mateusz Ochała z Krakowa.
Interesująco prezentuje się również skład, a dokładniej – chmielenie. Użyto bowiem dwóch nowych amerykańskich odmian chmielu – Lotus oraz eksperymentalnego Exp #09326. Ten pierwszy do piwa ma wnosić nuty pomarańczy, wanilii, kandyzowanych winogron i owoców tropikalnych, zaś drugi – jagody, owoce tropikalne oraz grapefruita. W zasypie znalazły się trzy rodzaje słodu: jęczmienny, owsiany i pszeniczny, a także płatki owsiane.
Chmiel Lotus pojawił się na Chmielniku Jakubowym już dwukrotnie – przy okazji recenzji piwa Nevermind vol. 9 z Browaru Brokreacja oraz New England DDH DIPA: Comet+Lotus z AleBrowaru. Natomiast z Exp #09326 mam pierwszy raz do czynienia.
Stream jest jednym z piw wypuszczonych w ramach serii #CallToCreate, w ramach której etykietach prezentowane są prace grafików, ilustratorów, czy artystycznie uzdolnionych pasjonatów piwa, którzy zgłosili się do Brokreacji. Do tej pory na rynek trafiło 16 takich pozycji.
O Browarze:
Browar Brokreacja to krakowski kontraktowiec, który powstał w 2015 r. jako owoc współpracy Mateusza Górskiego oraz Filipa Kuźniarza. Obecnie jego ekipa liczy cztery osoby – do wspomnianej dwójki dołączyli jakiś czas temu m.in. Jurek Gibadło i Marcin Szymański. Obecnie ekipa liczy sobie siedem osób. Aktualnie Brokreacja buduje stacjonarny browar w Zatorze, między Krakowem a Oświęcimiem.
Piwo pasteryzowane, niefiltrowane
Data przydatności do spożycia: 21.04.2022
Kolor: Żółte, wpadające w jasny pomarańcz.
Piana: Umiarkowanie obfita, ale drobna i kremowej konsystencji. W średnim tempie opada do wyraźnie zaznaczonej obrączki przyklejonej do szkła i cieniutkiej warstwy. Zostawia bardzo ładny lejsing.
Aromat: Owocowy, tropikalny, kojarzy się z sokiem owocowym.
Smak: Słodko, mocno owocowo. Na pewno wyczuwam ananasa, słodkie cytrusy (mandarynka, pomarańcza). Jest też trochę brzoskwini, a w tle wyłania się jakaś delikatna kwiatowość, ziołowość. Piwo jest gładkie, dość treściwe. Goryczka początkowo niska, po kilku łykach staje się silniejsza, lekko piecze w gardło (hopburn). Alkohol świetnie ukryty.
Wysycenie: Niskie, w kierunku umiarkowanego.
Call to Create: Stream t ypowa „hejzi ipka”, w której najważniejsza jest „soczkowa” chmielowość. Tak też jest i tutaj. Dzieje się sporo – można wyczuć całą gamę owoców – pierwszym moim skojarzeniem był jednak ananas. Trunek jest soczysty. Alkohol świetnie ukryty, ale charakterystyczną dla tego stylu gładkość psuje trochę hopburn, czyli pieczenie w gardle od użytego na zimno chmielu. Niemniej całościowo efekt użytych chmieli jest całkiem interesujący :).
Cena: 13,75 zł za 0,5 litra w sklepie specjalistycznym Chmiel – Świat Piwa w Szczecinie